|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل؛

سطح آبهای زیرزمینی در دشت اردبیل سالیانه 27 سانتی متر افت می کند

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: سطح آبهای زیرزمینی در دشت اردبیل سالیانه 27 سانتی متر افت می کند و این دشت به دلیل اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی با خطر فرونشست مواجه شده است.

مهندس داور بستام در گفتگو با برنامه تلویزیونی «رادیو ساعاتی» شبکه سبلان اردبیل افزود: با وجود انجام اقدامات غیرسازه‌ای از قبیل پرکردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آبی مجاز، نصب و بکارگیری کنتورهای هوشمند آب و برق، اطلاع رسانی وسیع بین مشترکان آب زیرزمینی و حذف قسمتی از آب شرب از منابع آب زیرزمینی و تامین آن از سد یامچی هنوز شاهد تداوم افت سطح سفره های زیر زمینی استان هستیم.

وی افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی را یکی از چالش های اساسی بخش آب استان در سال‌های اخیر عنوان کرد و یادآور شد: بروز خشکسالی‌های بیش از یک دهه اخیر، برداشت بی رویه و بیش از مفاد پروانه از آبخوان، توسعه اراضی پایاب چاهها توسط کشاورزان و همچنین کشت محصولات پر آب بر در سطح دشت اردبیل را اصلی ترین عوامل این چالش عنوان کرد.

مهندس بستام  پیامد این چالش را افت سطح آب زیرزمینی دشت ذکر کرد و افزود: کاهش آبدهی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات، تغییر محل و کف‌شکنی چاه‌ها و در نتیجه تحمیل هزینه‌های گزاف در این خصوص به صاحبان چاه‌ها، افت کیفی منابع آب و شور شدن تدریجی آنها، محدودیت در مصارف کشاورزی و صنعت و شرب، افزایش سرسام آور هزینه‌های تامین انرژی مثل برق و سوخت، عوارض منفی ناشی از فرونشست زمین و کاهش ظرفیت حجم مخزن طبیعی از تبعات این پدیده است.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر ذخایر و منابع آبی در سفره‌های زیرزمینی استان بویژه در دشت اردبیل رو به بحران است و این دشت جز دشت‌های ممنوعه بوده و اگر به همین منوال پیش برود در آینده جز دشت‌های ممنوعه بحرانی خواهد شد و شاهد میرایی آبخوان خواهیم بود.

وی کم توجهی و عدم رعایت مصرف بهینه از سوی بهره برداران در گذشته از عوامل افت تراز آبهای زیرزمینی عنوان کرد و گفت:  مجموع کسری مخزن دشت اردبیل  از سال آماری 1350_135۱ تا سال آماری 14۰۰ _14۰۱ حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب میباشد که معادل ده برابر  حجم پر سد یامچی اردبیل می باشد.

 مهندس بستام تصریح کرد:  برای نجات آبخوان دشت اردبیل و برقراری تعادل بین منابع و مصارف همکاری تمامی نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی برای بخش مختلف مصرف آب جهت فرهنگ سازی و تعادل بخشی آبخوان در چارچوب برنامه سازگاری با کم آبی استان نیاز هست و باید راهکارهای علمی و کاربردی برای تثبیت روند افت آبخوان و بهبود وضعیت آب زیرزمینی در بخش های مختلف و مدیریت بهینه مصرف مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در سطح استان در حال حاضر 5 هزار و 400 حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که تاکنون بیش از 2 هزار و 250 حلقه از این چاهها به کنتور هوشمند و حجمی مجهز شده است و طبق برنامه ریزی بعمل آمده بقیه چاهها نیز مجهز خواهند شد.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل خواستار همکاری بهره برداران بخش های مختلف مصرف با بخش آب شد و افزود: لازم است بهره برداران بخش کشاورزی با رعایت عدم توسعه اراضی پایاب با بکارگیری دانش نوین کشاورزی و استفاده از بذر های با ارقام های کم آب بر و اجرای روش های نوین آبیاری در اراضی پایاب، برای نجات آبخوان دشت اردبیل همت نمایند.

مهندس بستام ضمن قدردانی از همکاری دستگاه های قضایی و انتظامی استان با بخش آب استان اظهار داشت: برای جلوگیری از اضافه برداشت بیش از مفاد پروانه بهره‌برداری چاه و همچنین دستکاری کنتورهای هوشمند با همکاری مراجع قضایی و انتظامی و همچنین شرکت توزیع برق با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: وضعیت فعلی آبخوان دشت اردبیل و روند نزولی سطح آبهای زیرزمینی در این دشت هشدار جدی برای بهره بردان بخش‌های مختلف مصرف آب است که بیانگر احتمال وقوع فرونشست و آسیب رسیدن به تمامی زیر ساخت ها در داخل آبخوان می باشد.

کد خبر: 3565
  تاریخ خبر : 1402/04/05
  اداره روابط عمومی
 466
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 24
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 428
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 9,612,218
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/27 19:59:58
  • شناسه IP شما : 18.119.120.159

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045