|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار اردبیل:

کانال اصلی شبکه‌ آبیاری و زهکشی خداآفرین امسال به بهره برداری می رسد

استاندار اردبیل گفت: کانال اصلی شبکه‌ آبیاری و زهکشی خداآفرین در منطقه مغان در سالجاری تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

سیدحامد عاملی در حاشیه بازدید از بخش های مختلف شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در شمال استان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های موثر در تولید ثروت استان پروژه‌های بخش آب است که در این بخش برنامه مفصلی در دست اجراست.

وی اضافه کرد: در این راستا طی این مدت سه سد استان سالیان سال نیمه‌تمام مانده بود آبگیری شد، الان هم پایاب این سدها که در توسعه بخش کشاورزی استان نقش مهم خواهد داشت، در دست اجراست.

مقام عالی دولت در استان اردبیل ادامه داد: شبکه‌ آبیاری و زهکشی خداآفرین یکی از پروژه‌های مهم استان و حتی کشوردر حوزه آب است که این پروژه سالیان سال راکد مانده بود و حتی کارهایی هم در گذشته انجام شده بود در شرف از بین رفتن بود که با عزم دولت مردمی آیت‌الله رئیسی مشکل مالی این پروژه رفع و تکمیل این پروژه با جدیت در حال انجام است.

استاندار اردبیل با اشاره به نقش پروژه پایاب خدا آفرین در افزایش محصولات کشاورزی استان اظهار کرد: طبق برنامه تدوین شده یک میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی استان افزوده خواهد شد که این رقم در تولید ثروت و رشد اقتصادی استان نقش اساسی دارد و حدود ۵۰۰ هزار تن از این یک میلیون تن در پایاب‌ها به خصوص پایاب خدا آفرین است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی استان زیر کشت آبی خواهد رفت، افزود: در این راستا سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد ریال منابع برای تکمیل پایاب خدا آفرین اختصاص یافت.

عاملی خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های مهم این پروژه که روی زمین مانده بود و نقش اساسی در تامین برق چهار ناحیه عمرانی دارد، تامین برق بود که در این زمینه پست فوق توزیع مغان در حال تکمیل است و ظرف یک ماه تا ۴۵ روز آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

استاندار اردبیل مهم‌ترین بخش پروژه را تکمیل کانال اصلی پایاب عنوان کرد و افزود: برای تکمیل نواقص کانال اصلی این چهار ناحیه ۱۸ قرارداد به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منعقد و برنامه‌ریزی شده تا پایان شهریورماه امسال شبکه‌های اصلی این پایاب به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

مقام عالی دولت در استان اردبیل یادآورشد: شبکه‌های فرعی توسط وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود و منابع مورد نیاز این بخش هم به طور کامل تامین شده است.

عاملی اضافه کرد: از ۴۳ ایستگاه پمپاژ مورد نیاز این شبکه ۱۴ در ناحیه اول تکمیل شده است و بقیه ایستگاه‌ها هم بین ۳۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت دارد و تعدادی هم تازه شروع شده است ، شبکه‌های اصلی تا پایان شهریور و کل پروژه تا آبان ماه امسال به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی استان و کشور تکمیل خواهد شد.

اشتغالزایی 10هزار نفری با اتمام طرح پایاب خداآفرین محقق خواهد شد

استاندار اردبیل همچنین در نشست بررسی آخرین وضعیت طرح های بخش آب و خاک شمال استان که با حضور فرمانداران سه شهرستان شمالی استان برگزار شد، گفت: با تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین ۱۰ هزار شغل جدید در بخش کشاورزی استان  ایجاد خواهد شد.

عاملی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو واگذاری اراضی با تشکیل تعاونی‌ها انجام می‌شود، افزود: تغییر الگوی کشت در شبکه آبیاری و زهکشی پایاب خداآفرین با توجه به محدودیت منابع آبی مورد توجه جدی است و مقرر شده است ۲۲ هزار هکتار با تشکیل تعاونی‌ها به بهره برداران منطقه بر اساس رعایت الگوی کشت واگذار شود.

استاندار اردبیل یادآورشد: از این میزان ۱۵ هزار هکتار از سوی هیات هفت نفره برای واگذاری تایید شده است.

وی یادآورشد: با تکمیل پایاب خداآفرین ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی زیر پوشش آبی می‌رود که بر اساس پیش بینی کارشناسان سالانه ۵۰ هزار میلیارد ریال درآمد عاید استان خواهد شد.

استاندار اردبیل همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص واگذاری اراضی پایاب خدا آفرین گفت: بخشی از حدود ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی پایاب خدا آفرین در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

عاملی اضافه کرد: علاوه بر این اراضی ملی در این منطقه هم به ۲۲ هزار بهره‌بردار واگذار می‌شود که از این تعداد ۱۵ هزار پرونده بررسی شده و در حال واگذاری در قالب تعاونی است.

وی با بیان اینکه اراضی ملی حتما در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی واگذار می‌شود، اظهار کرد: شهروندان و اهالی منطقه با تشکیل تعاونی و قراردادی که با وزرت جهاد کشاورزی منعقد می‌کنند این اراضی را در اختیار می‌گیرند و امیدواریم تا پایان اجرای پروژه واگذاری اراضی هم انجام شود و مردم بتوانند از این ظرفیت مهم منطقه بهره‌مند شوند.

 

 

 

 

 

کد خبر: 3752
  تاریخ خبر : 1403/01/27
  اداره روابط عمومی
 115
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 5,544
  • بازدید دیروز : 18,063
  • کل بازدید : 9,516,707
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 14:51:15
  • شناسه IP شما : 18.220.1.239

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045