|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل خبر داد؛

حجم ذخیره سدهای استان اردبیل ۱۴ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: به‌دنبال بارش‌های اخیر حجم ذخیره آب در ۵۲ سد این استان به میزان ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

دکتر علی حیدری اناری با تشریح میزان افزایش حجم ذخیره سدهای استان افزود: میزان حجم ذخیره سد یامچی اردبیل به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین آب شرب شهر اردبیل از ۱۸.۱ میلیون متر مکعب در سال گذشته به ۱۶.۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که حجم ذخیره آب سد سبلان مشگین‌شهر از ۶.۴ میلیون متر مکعب سال گذشته به۲۰.۸ میلیون متر مکعب و سد عمارت گرمی بعد از آبگیری جدید هم به ۲۷.۴ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: همچنین حجم ذخیره سد گیوی شهرستان کوثر از ۴.۱ میلیون متر مکعب به ۹.۳ ، سد احمد بیگلوی مشگین‌شهر از ۶.۴ میلیون متر مکعب به ۴.۵ میلیون متر مکعب ، سد تازه کند انگوت از ۱.۷ به ۳.۸ میلیون متر مکعب و سد بفراجرد خلخال از ۲.۳ به ۱.۹ میلیون متر مکعب رسیده است.

دکتر حیدری اناری حجم کل سدهای استان اردبیل را ۵۸۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: امسال حجم ذخیره آب در مخازن سدهای استان اردبیل به ۱۲۰ میلیون متر مکعب رسیده است، این در حالی است که سال گذشته در این مقطع ۸۱ میلیون متر مکعب آب در مخازن استان وجود داشت.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و افزایش قابل توجه مصرف آب در بخش‌های شرب و کشاورزی، افزایش این مقدار آب در مخزن سدهای استان چندان قابل توجه نیست و شهروندان باید همچنان مصرف بهینه آب را جدی بگیرند تا در فصول سال با کمبود آب مواجه نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین با اشاره به بارندگی‌های سال آبی جاری گفت: هر چند از ابتدای سال آبی جاری در مجموع میزان ورودی آب در این سدها ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است اما به علت کاهش بارندگی سال‌های اخیر و برداشت و مصرف بی‌رویه آب آشامیدنی شهر اردبیل اردبیل حجم آب پشت سد یامچی به عنوان اصلی‌ترین منبع آب شهر اردبیل به‌طور نگران کننده‌ای کاهش یافته است.

دکتر حیدری اناری افزود: در کنار کاهش ادامه‌دار بارش‌ها از چند سال پیش، کاهش شدید روان‌آب‌ها و ذخایر زیرزمینی باعث شده که در سال‌های اخیر این استان با خطر خشکسالی مواجه بوده و از این بابت خسارت قابل‌توجهی به کشاورزان وارد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تنها راه گذر از شرایط خشکسالی و کم‌آبی را عزم همگانی و همکاری مردم در بخش‌های مختلف عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با صرفه‌جویی در مصارف مختلف، مردم اردبیل این بحران را پشت سر بگذارند.

خطر فرونشست در دشت اردبیل جدی است

دکتر حیدری اناری در ادامه با اشاره به افت محسوس سفره‌های آب زیرزمینی و کسری ۸۰۰ میلیون متر مکعبی آبخوان دشت اردبیل گفت: خطر فرونشست دشت اردبیل به دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی جدی است که باید پیشگیری‌های لازم به عمل آید.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان خطر فرونشست دشت را مرتفع کرد، ادامه داد: مدیریت مصرف بخش کشاورزی و جلوگیری از برداشت آب از آبخوان اصلی‌ترین راهکار است اما تغذیه مصنوعی دشت هم به عنوان یکی از راهکارهایی است که در کشورهای مختلف انجام می‌شود و با این کار می‌توان از تخریب سازه آبخوان جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در عین حال گفت: حتی اگر سطح آب زیرزمینی به سطح قبل از فرو نشست برگردانده شود سطح زمین به‌طورکامل به حالت اولیه برنخواهد گشت و تورم ایجاد شده برابر فرونشست نخواهد بود.

برای جلوگیری از تشدید تبعات منفی افت سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کشور شورای عالی آب، طرح‌های ۱۵ گانه‌ای را در قالب طرح احیا و تعادل بخشی تصویب کرده که در تمام دشت‌ها از جمله دشت اردبیل اجرا می‌شود تا با ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در آب زیرزمینی در یک افق ۲۰ ساله به این مشکل ملی فائق گشت.

دکتر حیدری اناری خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تشدید تبعات منفی افت سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کشور شورای عالی آب ، طرح‌های ۱۵ گانه‌ای را در قالب طرح احیا و تعادل بخشی تصویب کرده که در تمام دشت‌ها از جمله دشت اردبیل اجرا می‌شود تا با ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در آب زیرزمینی در یک افق ۲۰ ساله به این مشکل ملی فائق گشت.

وی اضافه کرد: از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به انسداد چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی‌های عمومی، تغییر الگوی کشت فعلی به الگوی کم آب در دشت‌ها و پایش فرونش دشت‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد.

کد خبر: 3659
  تاریخ خبر : 1402/08/18
  اداره روابط عمومی
 349
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 60
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 3,447
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 9,528,418
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/12 12:18:11
  • شناسه IP شما : 18.118.193.232

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045