|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با موضوع مدیریت مصرف بهینه آب؛

نشست هم اندیشی ائمه جمعه و جماعات شهرستانهای گرمی و انگوت با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل برگزار شد

ظهر امروز سه شنبه بیست و پنجم مهرماه نشست هم اندیشی ائمه جمعه و جماعات شهرستانهای گرمی و انگوت با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با موضوع مدیریت مصرف بهینه آب برگزار شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در این نشست گفت: علما و روحانیون و در راس آن ائمه جمعه و جماعات به دلیل ارتباط تنگاتنگ با مردم نقش مهمی در ترویج فرهنگ صحیح در مصرف آب دارند و این ارتباط به نفع جامعه است.

دکتر علی حیدری اناری افزود: همراهی و همکاری ائمه جمعه و جماعات در سطح استان با بخش آب در سالهای مختلف چشمگیر بوده و این همکاری همیشه به نفع مردم و جامعه تمام شده است.

وی با قدردانی از همراهی و همکاری روحانیت با بخش آب استان برای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب، خواستار تداوم این همکاری ها به منظور رسیدن به نقطه مطلوب و مناسب در مصارف آب در بخش های مختلف شد.

دکتر حیدری اناری با بیان اینکه رسالت شرکت آب منطقه ای اردبیل تامین، تخصیص، حفاظت و بهره برداری از منابع آب است تصریح کرد: در همین راستا این شرکت در سالهای اخیر سه سد مهم را در سطح دو شهرستان گرمی و انگوت احداث نموده است که نقش مهمی را در رفع کمبود منابع آب در منطقه ایفا نموده است.

وی اظهار داشت: سد عمارت با 182 میلیون مترمکعب حجم از خرداد ماه سال قبل آبگیری شده است و هم اکنون بیش از 25 میلیون مترمکعب آب در پشت این سد جمع شده است و نیاز آبی 5 هزار هکتار از اراضی واقع در تراس رودخانه در پایین دست سد را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل خاطرنشان کرد: سد تازه کند هم با حجم 7.4 میلیون مترمکعب در سالهای اخیر به بهره برداری رسیده است که علاوه بر تامین آب بخش مهمی از اراضی پایین دست، در آینده نقش مهمی در تامین آب شرب منطقه خواهد داشت.

وی افزود: هم اکنون تصفیه خانه ای در پایین دست سد تازه کند در دست احداث است که تاکنون بیش از 270 میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است و هم اکنون 20 درصد پیشرفت دارد و با اتمام این پروژه مشکل آب شرب شهر انگوت و بالغ بر 120 روستای منطقه حل خواهد شد.

دکتر حیدری اناری با اشاره به نقش فرهنگ سازی ها در مصرف بهینه آب یادآور شد: در سایه فرهنگ سازی ها و توجه به مهندسی ارزش در طرح های بخش آب، توانستیم در سال آبی گذشته کشت پاییزه را در شبکه آبیاری مغان از 24 هزار هکتار به 38 هزار برسانیم.

وی با اشاره به نقش طرح های آبخیزداری در بالادست رودخانه ها تصریح کرد: با احداث این طرح ها توسط منابع طبیعی می توان جلوی تخریب اراضی و زمین های کشاورزی و همچنین بستر رودخانه ها در هنگام وقوع سیلاب را گرفت.

 

لایروبی بیش از 15 کیلومتر از کانال آب آور سد گیلارلو

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این نشست با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت منابع آب منطقه گفت: پتانسیل آبهای سطحی و زیرزمینی دو شهرستان گرمی و انگوت حدود 68 میلیون مترمکعب برآورد شده است که نقش مهمی در تامین منابع آب بخشهای مختلف مصرف را ایفا می نماید.

دکتر حمید فضایلی متوسط بارندگی سالیانه در دو شهرستان گرمی و انگوت را 301 میلی متر عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد کاهش شدید بارش ها در منطقه هستیم و این عامل در کنار عواملی چون تغییر اقلیم و مصرف بیش از حد، منابع آبی منطقه را دچار چالش کرده است.

وی همچنین با اشاره به عملکرد طرح احیا و تعادل بخشی در شهرستانهای گرمی و انگوت اظهار داشت: در سال جاری در همین راستا 16 حلقه چاه غیرمجاز در منطقه مسدود شده و 13 کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاههای دو شهرستان نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال وقوع دو سیلاب مخرب در طول سالجاری در شهرستانهای گرمی و انگوت تصریح کرد: به دنبال وقوع این سیلاب ها بیش از 15 کیلومتر از مسیر کانال آب آور سد گیلارلو لایروبی و برای آبگیری سد در زمان مناسب مهیا شد.

فرسودگی شبکه آبرسانی موجب هدررفت آب در گرمی است

امام جمعه شهرستان گرمی نیز در این نشست با قدردانی از اقدامات انجام یافته در بخش آب شهرستان اظهار داشت: در سالهای اخیر تلاش های گسترده ای برای رفع کمبود منابع آب توسط شرکت آب منطقه ای اردبیل انجام یافته است ولی متاسفانه استفاده نادرست از این منابع تلاش ها را بی ثمر گذاشته است.

حجت الاسلام یدالله صفری افزود: متاسفانه در سالهای اخیر علی رغم تلاش های گسترده در تامین منابع آب توسط شرکت آب منطقه ای اردبیل شاهد هدررفت آب به دلیل فرسودگی شبکه آب هستیم که مسئولین مربوطه باید فکری اساسی به این موضوع بکنند.

وی خواستار انجام تدابیر لازم توسط جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای ذخیره سازی آب با احداث سدهای معیشتی و طرح های آبخیزداری شد و گفت: با احداث سدهای معیشتی و طرح های آبخیزداری می توان بخش مهمی از آسیب های سیلاب را برطرف نمود.

حجت الاسلام صفری با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از خسارت های سیلاب اخیر در شهرستانهای گرمی و انگوت به دلیل کاشت درختان در مسیر رودخانه اتفاق افتاده بود، تصریح کرد: کشاورزان عزیز و زحمتکش باید توجه لازم را در این خصوص داشته باشند.

امام جمعه شهرستان گرمی خواستار استفاده از ایده ها و نظرات کارشناسان و صاحب نظران در برنامه های فرهنگی و اطلاع رسانی در بخش آب شد و گفت: باید با تشکیل کمیته های فرهنگی و اشاعه و ترویج کارهای تبلیغی مبتکرانه مصرف بهینه آب را به مردم آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه شیوه صحیح مصرف آب را باید به دانش آموزان و نسل های آینده آموزش دهیم، خواستار حضور کارشناسان بخش آب در منازل مردم و مدرسه ها و دانشگاهها جهت آموزش مدیریت مصرف آب شد.

در پایان این نشست جمعی از امامان جماعات شهرستانهای گرمی و انگوت برنامه ها و راهکارهای فرهنگی و ترویجی خود را به منظور فرهنگ سازی مصرف آب بیان کردند.

 

کد خبر: 3640
  تاریخ خبر : 1402/07/25
  اداره روابط عمومی
 317
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 33
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 13,170
  • بازدید دیروز : 23,956
  • کل بازدید : 9,506,270
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 14:51:15
  • شناسه IP شما : 18.218.48.62

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045