|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نیازمند جایگزینی “افزایش بهره‌وری” به جای “برنامه‌های توسعه‌ای” هستیم

مدیرکل دفتر مجامع عمومی و نظارت مالی شرکت مدیریت منابع آب ایران: منابع آب کشور دیگر کفاف توسعه را نمی‌دهد که ناگزیر نیازمند جایگزینی “افزایش بهره‌وری” به جای “برنامه‌های توسعه‌ای” هستیم.

جلسه بررسی ابعاد کارشناسی و ارائه راهکارهای پیشنهادی به منظور اصلاح ساختار حکمرانی آب در قانون هفتم توسعه با حضور مدیرکل دفتر مجامع عمومی و نظارت مالی شرکت مدیریت منابع آب ایران در محل سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برگزار شد. 

محمد ابراهیم‌نیا مقدم در این جلسه با بیان تاثیر گسترده تغییرات اقلیمی بر بخش آب کشور گفت: در اوایل دهه ۹۰ شمسی طبق مطالعات صورت گرفته که با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست انجام‌ شده است و در بخش آب نیز متخصصان و‌ کارشناسان زبده حضور داشتند، حاکی از آن بود که در بارش برف در سطح کشور ما یک باند ۲۰۰ متری را از دست داده ایم و حجم بارش های برف نیز نسبت به سنوات گذشته هم به لحاظ سطح پوشش، و هم به لحاظ چگالی کاهش چشم گیری داشته است.

 وی عنوان کرد: حتی زمان شروع ذوب برف‌ها نیز دو الی سه ماه زودتر از گذشته رخ می دهد که این باعث افزایش تبخیر نیز می شود.

محمد ابراهیم‌نیا با عنوان اینکه طبق آمار ارائه شده، میزان مصرف آب در بخش های مختلف مصرف استان اردبیل حدود ۲/۵ میلیارد مترمکعب در سال بوده است، که سهم بخش کشاورزی حدود ۹۳ درصد اعلام شده است.

وی در ادامه گفت: طبق آمار ارائه شده، سهم این استان از تولید ناخالص داخلی حدود یک درصد است و اگر تولید ناخالص داخلی کشور را در چند سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، سهم استان اردبیل حدود ۲/۵ میلیارد دلار بوده است. یعنی به ازای هر دلار از سهم‌ تولید ناخالص داخلی، حدود یک‌مترمکعب (هزار لیتر) به ازا هر دلار در استان اردبیل آب مصرف می‌شود، که نیازمند مقایسه با شاخص های جهانی است و بی شک با اقدامات متعدد و ارتقا بهره وری می توان این عدد را با یک برنامه مدون و با کمک بخش های مختلف مصرف به استانداردهای جهانی در یک مدت زمان معقول، تقلیل داد. 

وی افزود: منابع آبی کشور محدود بوده و همانگونه که در سند سازگاری با کم آبی استانها درج شده است، بایستی آب قابل برنامه ریزی ملاک توسعه در بخش های مختلف مصرف قرار گیرد و ناگزیر هستیم، به جای تدوین سیاست‌های توسعه‌ای در برنامه هفتم، به دنبال افزایش بهره‌وری برویم.

مدیرکل دفتر مجامع عمومی و نظارت مالی شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: امروز به شدت نیازمند تاسیس یک سازمان غیر انتفاعی خصوصی با عنوان "نظام مهندسی آب" هستیم تا بتوانیم ساماندهی مطلوبی به بخش های تصدی مدیریت آب با توجه به حجم فارغ التحصیلان رشته مختلف آب در کشور بدهیم و ایشان برنامه هفتم توسعه را بهترین فرصت برای تشکیل نظام‌ مهندسی آب در کشور توصیف کرد.

محمد ابراهیم‌نیا خاطرنشان کرد: سیاست گذاری و برنامه ریزی ما باید با نگاه حوضه آبریز باشد و‌ حضور ذینفعان و ذی مدخلان در تصمیم گیری ها را جزو ضروریات مدیریت آب است.

وی ادامه داد: با اتکا به نیروهای متخصص و‌ کاربلد داخلی و تجهیز مدیریت آب کشور به فناوری های نوظهور در بخش آب و‌ نگاه نرم افزاری و غیرسازه ای توام با آینده پژوهی و نگاه به آینده، می توان گام های مهم و اثربخش در جهت حل و فصل چالش های آبی برداشت که این موضوع در آینده ای نزدیک دور از دسترس نیست.

این مقام مسئول  تاکید کرد: توسعه در شقوق مختلف تصادفی نیست و باید مساله محوری و حل چالش های آب را حسب اولویت ها با اجماع ملی و‌ منطقه‌ای و بدور از تصمیم های شتابزده، احساسی و غیرکارشناسی، حل و فصل نماییم.

 مدیرکل دفتر مجامع عمومی و نظارت مالی شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: در حال حاضر میزان حجم اضافه برداشت از ذخایر استراتژیک آبهای زیرزمینی به مرز ۱۵۰ میلیارد مترمکعب رسیده، که نیازمند تدوین برنامه عملی توام با مشارکت خود ذینفعان و آحاد مردم برخوردار در یک دشت یا آبخوان است که انشاالله بتوانیم این چالش بسیار اساسی را در یک برنامه ده الی پانزده ساله و‌ حداکثر در سه برنامه توسعه آینده، در حد مقدورات حل و فصل نماییم.

محمد ابراهیم‌نیا از همه متخصصین و‌ کارشناسان خبره آب در استان‌ها درخواست کرد در راستای وظیفه ملی و مسولیت اجتماعی، نسبت به تشریح وضعیت مدیریت منابع و‌ مصارف آب برای عموم مردم و با زبان قابل فهم، تلاش‌ نمایند و از همه ظرفیت های سمعی و بصری کشور و همچنین محیط های علمی و دانشگاهی استفاده نمایند.

کد خبر: 3454
  تاریخ خبر : 1401/10/03
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/10/04
 رئیس اداره روابط عمومی
 588
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 24
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 162
  • بازدید دیروز : 10,268
  • کل بازدید : 9,429,335
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/04 20:34:08
  • شناسه IP شما : 3.16.81.94

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045