|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تامین نیاز آبی محصولات؛ مهمترین نیاز طرح الگوی کشت

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از شبکه خداآفرین شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در میزگرد خبرگزاری ایرنا: تامین نیاز آبی محصولات کاشته شده به خصوص در اراضی آبی استان اردبیل، مهمترین نیاز اجرای موفق طرح الگوی کشت در این استان به شمار می‌رود که در صورت همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی تامین آب کشاورزی و نیز همراهی خود کشاورزان و زارعان قابل تحقق است.

به گزارش ایرنا، الگوی کشت طرحی برای مدیریت یکپارچه تولید در عرصه کشاورزی با افق هدفمند کردن تولید، ارتقای بهره‌وری اقتصادی در بخش کشاورزی، مدیریت منابع آب و خاک و افزایش تولید با هدف غایی تامین امنیت غذایی است.

برای بررسی همه جانبه این طرح الگوی کشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اردبیل میزگردی را با حضور متولیان اجرایی و کارشناسان حوزه آب و خاک و کشاورزی برگزار کرده و به آسیب‌شناسی و تبیین همه جانبه این طرح در سطح استان پرداخته است.

تامین نیاز آبی محصولات؛ مهمترین نیاز طرح الگوی کشت

تامین نیاز آبی محصولات کاشته شده به خصوص در اراضی آبی استان اردبیل، مهمترین نیاز اجرای موفق طرح الگوی کشت در این استان به شمار می‌رود که در صورت همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی تامین آب کشاورزی و نیز همراهی خود کشاورزان و زارعان قابل تحقق است.

آب کشاورزی در استان اردبیل بر اساس رویه منابع و مصارف این بخش تعریف شده و در مصرف آن بر مبنای نیاز بخش تعادلی نانوشته برقرار شده ولی این تعادل منابع و مصارف به علت خشکسالی پیاپی در سال‌های اخیر بر هم خورده است.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از شبکه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در این میزگرد گفت: تعادل منابع و مصارف آب در بخش کشاورزی این استان طی سال‌های اخیر به علت بالا رفتن میزان مصرف و نیز کاهش بارش و ذخایر آبی به هم خورده است.

فراهم کاظمی‌آذر افزود: بر اساس سند مدیریت منابع آب استان اردبیل، اولویت نخست تامین آب کشاورزی، تامین آب برای کشت پاییزه و کشت اول است و برای کشت دوم به خصوص در شمال استان منابع آبی کافی وجود ندارد.

وی نیاز آبی استان اردبیل در حوزه کشاورزی را بالا عنوان کرد و ادامه داد: منابع موجود در استان نیاز الگوی کشت تعیین شده را به طور کامل تامین نمی‌کند و کسری وجود دارد.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از شبکه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، راه‌حل مدیریت آب کشاورزی در این استان را تحویل حجمی آب به کشاورزان ذکر کرد و گفت: اخیرا در این زمینه تفاهم نامه‌ای بین سازمان جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و آب منطقه‌ای استان امضا شده و بر اساس آن آب موجود، آب به تعاونی‌های بهره‌بردار تحویل شده و از طریق خود بهره‌برداران توزیع می شود.

وی با بیان این که طی سال‌های گذشته منابع و مصارف سدهای استان اردبیل بر اساس پیش‌بینی آورد رودخانه و حجم مخازن سدها در اول سال تعیین شده و در اواخر بهار با بازبینی مجدد مخازن، میزان مصرف در تابستان تعیین می شد، اضافه کرد: طی دو سال آبی اخیر، مصارف آب بخش کشاورزی در استان اردبیل بیشتر از برآورد بوده است.

کاظمی‌آذر اظهار کرد: حجم آب موجود در مخازن سدهای استان اردبیل دیگر نیاز آبی مصارف کشاورزی استان بر اساس پیش‌بینی انجام شده را تامین نمی کند و در چنین فضایی اجرای طرح الگوی کشت از امسال آغاز شده است.

وی بیان کرد: بر اساس این کسری ها، اطلاعیه‌ها و هشدارهایی از طرف شرکت آب منطقه‌ای صادر شده تا کشت مطابق با الگو انجام شود و مصرف آب کشاورزی با نوع و میزان کشت همگام شده و کشاورزان از کشت دوم محصول به خصوص در فصل بهار سال آینده خودداری کنند.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از شبکه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین با بیان این که در گذشته به علت نبود ضمانت اجرایی، کشاورزان بدون توجه به این هشدارها و بر اساس منافع خود کشت می‌کردند و همه با مشکل در تامین آب مواجه می شدند، گفت: بر اساس منابع آب موجود در استان و نیز طرح الگوی کشت ابلاغ شده، دیگر نباید محصولات با نیاز آبی بالا کشت شود.

وی تاکید کرد: الگوی کشت اگر اجرا شود، متولیان بخش تامین آب استان در پیش‌بینی منابع و مصارف آب کشاورزی دقیقتر عمل خواهند کرد و تامین آب محصولات کشت شده با تنش کمتری مواجه خواهد شد و اگر هم میزان منابع کافی باشد، اجازه کشت دوم صادر شده و آب آن نیز تامین خواهد شد.

کاظمی آذر با اعلام آمادگی برای اجرای سیاست‌های ابلاغی طرح الگوی کشت در استان اردبیل از سوی متولیان تامین آب کشاورزی استان افزود: بر این اساس، برنامه تحویل حجمی آب در استان آغاز شده است.

کد خبر: 3447
  تاریخ خبر : 1401/09/07
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/09/07
 رئیس اداره روابط عمومی
 616
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 38
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 10,277
  • بازدید دیروز : 7,981
  • کل بازدید : 9,447,431
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 18:46:24
  • شناسه IP شما : 3.137.174.216

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045