|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

مدیریت بهینه منابع آب تنها راهکار حل بحران آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از 110 میلیارد مترمکعب کسری آب زیرزمینی در کشور، 600 میلیون مترمکعب کسری مربوط به دشت اردبیل است.

  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از 110 میلیارد مترمکعب کسری آب زیرزمینی در کشور، 600 میلیون مترمکعب کسری مربوط به دشت اردبیل است.

داود نجفیان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در گرامیداشت هفته صرفه‌جویی منابع آب در اردبیل اظهار کرد: پنجمین روز هفته صرفه‌جویی آب به نام آب، محیط زیست و سلامت همگانی نامگذاری شده تا همه به اهمیت آب در کنار صیانت از مبانی زیست محیطی در تامین سلامت واقعی تلاشی فراگیر انجام دهند.

وی گفت: با وجود شرایط مناسب بارندگی‌ها ما همچنان در برخی از کلانشهرها با تنش‌های آبی روبه‌رو هستیم اما وضعیت منابع آب استان به لحاظ بارندگی‌ها یک وضعیت و شرایط مناسب‌تری است به طوری که در سد یامچی 6 میلیون مترمکعب آب اضافی نسبت به سال‌های گذشته آبگیری شده و در شمال استان و همچنین سد قوری چای دو برابر سال‌های گذشته آبگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از 110 میلیارد مترمکعب کسری آب زیرزمینی در کشور و بیلان منفی، 600 میلیون مترمکعب کسری مربوط به دشت اردبیل است.

نجفیان گفت: به رغم آنکه بیشترین مصرف  آب در سطح کشور و استان اردبیل مربوط به حوزه کشاورزی  است ولی انتظار می‌رود شهروندان در حوزه شرب نیز به مصرف بهینه توجه کنند.

وی به وضعیت نامناسب آب‌های زیرزمینی و افت این منابع و شرایط ایستایی آن اشاره کرد و افزود: در 20 سال گذشته به دلیل مصرف بی‌رویه با یک بیلان منفی 110 میلیارد مترمکعبی در دشت‌های کشور روبه‌رو بودیم به طوری که اکثر دشت‌های کشور با افت منابع آب زیرزمینی روبه‌رو شده و از لحاظ کمی و کیفی منابع آب با تهدیدی جدی روبه‌رو شده است.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل تصریح کرد: در دشت اردبیل نیز 600 میلیون مترمکعب کسری آب داریم که با روی کار آمدن دولت یازدهم و تدارک یک برنامه 20 ساله موضوع مدیریت منابع آب و گذر از بحران پیش آمده در دستور کار قرار گرفته تا غفلت‌ها در این حوزه به حداقل برسد.

نجفیان با بیان اینکه به صورت مرتب جلسات شورای عالی آب در سطح کشور برگزار شده به طوری که از 15 جلسه برگزار شده 13 جلسه در دولت یازدهم بوده است، ادامه داد: دولت یازدهم با بها دادن به حوزه آب سعی کرده به صورت شفاف و روشن محدودیت‌ها و بحران‌های منابع آب را با مردم در میان بگذارد تا زمینه مشارکت عموم مردم در امر صرفه‌جویی فراهم آید.

وی گفت: ما از لحاظ مصرف سرانه آب در بدترین شرایط قرار داریم به طوری که 85 درصد منابع آبی را مصرف کردیم در حالی که این سرانه در دنیا به طور متوسط 40 تا 45 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل یادآور شد: در کل دنیا ایران اولین کشوری است که بیشتر از منابع خود آب مصرف کرده و حتی ذخیره نسل‌های بعدی را نیز مورد استفاده قرار دادیم.

نجفیان افزود: با ممنوع اعلام شدن دشت اردبیل و ارائه راهکارهای کارشناسی در مدت 20 سال تلاش بر این است تا رشد منفی منابع آب زیرزمینی قطع و زمینه احیای این منابع فراهم آید که در دو سال اخیر اتفاقات خوبی با مسدود و پلمب‌ شدن چاه‌های غیرمجاز انجام شده است.

وی اظهار کرد:  در حوزه بهره‌برداری و حفاظت منابع آب 10 برابر اعتبارات افزایش یافته و در موضوع تعادل‌بخشی منابع آب امسال 9 میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل عنوان کرد: در حوزه بهره‌برداری نیز با سه برابر شدن بودجه امکان توسعه منابع آب و احداث سدها با رعایت مولفه‌های اقتصادی و فنی برای مهار سیلاب‌های مقطعی مورد توجه قرار گرفته است.

 

نجفیان با بیان اینکه تنها راهکار برون رفت از بحران موجود توجه به مدیریت بهینه منابع آب است گفت: ما روستاهایی را سراغ داریم که حتی در طول شبانه‌روز یک ظرف آب ندارند در حالی که در برخی از روستاها به ازای هر خانوار 450 مترمکعب آب مصرف می‌شود.

عضو شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل الگوی مصرف ایرانیان را یک الگوی وحشتناک و بی‌همتا در دنیا توصیف کرد و گفت: باید این الگوی مصرف اصلاح شود.

نجفیان بیان کرد: دو سال است که دولت پروژه تعادل‌بخشی دشت‌های ممنوعه و احیای آب‌های زیرزمینی را آغاز کرده و امیدواریم قبل از افق 20 ساله بتوانیم دشت اردبیل را به حالت اولیه برگردانیم.

وی توجه به اصلاح الگوی مصرف و پایین آوردن سرانه مصرف را تا 250 مترمکعب یادآور شد و گفت: ما در بخش کشاورزی نیز با راندمان آبیار ی 30 درصد روبه‌رو هستیم در حالی که این رقم در استان اردبیل 42 درصد است که در این ارتباط شیوه‌های سنتی آبیاری برچیده شده و الگوی کشت مناسب با رقم کم مصرف منابع آب به ویژه کشت پاییزه سیب‌زمینی و چغندر قند در دشت اردبیل مورد توجه است.

عضو شورای اداری استان اردبیل گفت: با روش‌های جدید آبیاری نظیر روش تیپ و قطره‌ای و کشت محصولات با ارزش افزوده بالاتر و مصرف آب کمتر همچون زعفران، پسته و ... در دشت اردبیل مورد توجه است.

نجفیان ضرورت فرهنگ‌سازی در مصرف درست منابع آب و اجرای طرح‌هایی همچون داناب را در امر آگاه‌سازی نسل آینده جامعه به منابع آب یادآور شد و گفت: ما در اجرای طرح تعادل‌بخشی 1.5 تا 2 برابر برش استانی بیشتر صرفه‌جویی کرده و در مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها با نصب کنتورهای هوشمند اقدامات مناسب انجام شده است.

وی ضرورت توجه به موضوع فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه فعالان عرصه مطبوعات و فضاهای مجازی را در آگاه‌سازی بیشتر افراد جامعه یادآور شد و گفت: ما به دور از سلیقه‌های سیاسی، چالش‌ها و تهدیدهای این حوزه را شفاف و روشن باید به نسل امروز و آینده منتقل کنیم تا یک مشارکت فراگیر شکل بگیرد.

عضو شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل  ضرورت انتقال پیام‌های راستین در این حوزه را با اصلاح شیوه‌های غلط و بهینه مصرف کردن منابع آب را یادآور شد و گفت: بها دادن به حوزه فرهنگ به مراتب اولاتر از اقدامات سازه‌ای برای ما است چرا که اگر باور و فرهنگ صحیح مصرف آب با مشارکت مردم برطرف شود بسیاری از آسیب‌ها و دغدغه‌ها برطرف خواهد شد.

کد خبر: 972
  تاریخ خبر : 1395/04/06
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/04/08
 رئیس اداره روابط عمومی
 1362
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 36
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 9,774
  • بازدید دیروز : 7,981
  • کل بازدید : 9,446,928
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 18:46:24
  • شناسه IP شما : 18.188.61.223

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045