|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل؛

نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با ائمه جمعه استان برگزار شد

با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با ائمه جمعه استان برگزار شد.

آیت الله سیدحسن عاملی با بیان اینکه ائمه جمعه می تواند در انتقال مباحث مربوط به صرفه جویی آب و انرژی به مردم نقش اساسی داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به ارتباط نزدیک، تنگاتنگ و بدون واسطه امامان جمعه با مردم می توان از این فرصت بهترین استفاده را برد تا مردم را به خطر و بحران کمبود آب آشنا ساخت.

وی در ادامه بحث صرفه جویی را از مباحث اصلی قرآن و ائمه اطهار ذکر کرد و گفت: ذکرچندین باره این بحث در آیات قرآنی وظیفه همه ما را دوچندان می کند تا قدر این موهبت الهی را بیش از گذشته بدانیم.

امام جمعه اردبیل به هدر رفت آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و عنوان کرد: با توجه به اینکه بالغ بر 92 درصد از مصارف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد پس باید برنامه ریزی مناسبی برای جلوگیری از هدر رفت آب در این بخش بعمل آید.

آیت الله سید حسن عاملی ضمن تقدیر و تشکر از عنایات ویژه مقام معظم رهبری در تخصیص اعتبارات ویژه از صندوق توسعه ملی برای مهار آبهای مرزی استان، اظهار داشت: استان اردبیل از لحاظ تخصیص اعتبارات در این بخش جزو استانهای برتر است.

وی رشد متوازن استان در کلیه مباحث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را خواستار شد و گفت: باید در بحث اجرای پروژه های مهم آبی کلیه مناطق استان بصورت متوازن از اعتبارات برخوردار باشند تا تمامی مناطق استان از رشد و توسعه مناسب برخوردار باشند.

امام جمعه اردبیل وضعیت منابع آب زیرزمینی دشت اردبیل را بحرانی و اسفناک عنوان کرد و گفت: باید مطالعه دقیقی در خصوص این چالش بعمل آید تا بحران بیشتر از گذشته نمود پیدا نکند.

آیت الله سید حسن عاملی افزود: آبی که در حال حاضر از چاههای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد مربوط به هزاران سال قبل است و این نسل با استفاده بیش از حد، این منبع خدادادی را با خطر بحران مواجه ساخته است.

وی در پایان با اشاره به تولید بیش از 400 میلیون متر مکعب آب در جنوب استان، برخورداری مناسب این بخش استان از اعتبارات آبی و خاکی را خواستار شد و تصریح کرد: با تخصیص اعتبارات مناسب می توان از هدر رفتن و خارج شدن آب از جنوب استان برنامه ریزی کرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ، از توجه ویژه ائمه جمعه استان به موضوع صرفه جویی آب تشکر کرد.

مهندس اصغر سلیمان زاده با بیان اینکه بیش از 92 درصد از مصارف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد تصریح کرد: بیشترین بخش هدر رفت آب در این بخش اتفاق می افتد که باید با آینده نگری و برنامه ریزی از این اتلاف جلوگیری بعمل آید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 97 درصد از منابع آب در جهان شور و غیرقابل استفاده هستند تصریح کرد: تنها 3 درصد از آبهای موجود در جهان شیرین هستند که بخش اعظمی از این آب نیز به تالاب ها، رودخانه ها و دریاچه ها می ریزد و تنها 03/ 0 درصد آن قابل استفاده می باشد.

مهندس سلیمان زاده با بیان اینکه کشور ایران یک درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است در حالی که 36 /0 درصد از آب  شیرین جهان در ایران قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل مشکل و بحران آب را مربوط به کل جهان عنوان کرد و گفت: این بحران در منطقه ما نمود بیشتری دارد و باید با برنامه ریزی مناسب برای مقابله با آن راهکار داشته باشیم.

مهندس سلیمان زاده با اشاره به مصرف بیش از اندازه آب در دشت ممنوعه اردبیل اشاره کرد و گفت: در حالی که ما باید 130 میلیون مترمکعب از آبهای زیرزمینی در این دشت را استفاده کنیم ولی در سالهای گذشته بیش از 632 میلیون متر مکعب اضافه برداشت داشته ایم و در دشت اردبیل بیلان منفی داریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه همه ساله بالغ بر 15 میلیون مترمکعب نیز بر روند برداشت آب از منابع آبهای زیرزمینی در دشت اردبیل افزوده می شود تصریح کرد: وزارت نیرو برای کاهش این معضل، پروژه های 15 گانه تعادل بخشی را تعریف کرده است که با عمل به آنها در طول برنامه پنج ساله ششم میزان اضافه برداشت به تدریج کاهش یابد و در آخر برنامه پنج ساله ششم اضافه برداشت سالانه به صفر خواهد رسید و تا 20 سال بعد از برنامه پنج ساله ششم به تدریح اضافه برداشت سالهای گذشته (632 میلیون مترمکعب) کاهش خواهد یافت و دشت به حالت تعادل خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل وضعیت آب در سفره های آب زیرزمینی را به کاسه ای تشبیه کرد که همه ساله مقدار زیادی از آن برداشت می شود و با وجود برداشت های بی رویه، وضعیت بدتر شده و ذخیره به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما از ذخایر آبی نسل های آینده مصرف می نمائیم تصریح کرد: باید با برنامه ریزی مناسب نگذاریم بیش از این به منابع آبی استان ضربه وارد شود.

مهندس سلیمان زاده با اشاره به کاهش رواناب ها در سالیان اخیر در استان به میزان 30 الی 40 درصد اظهار داشت: در اثر کمبود بارش ها، ورودی سدهای استان  کاهش یافته و این عمل خطر بزرگی برای استان می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل افزایش 5 / 1 الی 2 درجه ای دمای هوا در سالیان اخیر را یادآور شد و گفت: سرعت تبخیر آب در ایران دو برابر متوسط جهانی است.

وی عنوان کرد: در حالی که در کشورهای اروپایی میانگین بارش سالیانه بیش از 850 میلی متر است، این رقم در کشور ما 250 میلی متر است.

مهندس سلیمان زاده با اشاره به اینکه از چندین سال قبل تنش ها بر سر آب در مناطق مختلف استان شروع شده است تصریح کرد: با نگاهی کارشناسانه به وضعیت منابع آبی استان می توان این تنش ها را به حداقل رساند.

وی در ادامه به افت آب در دشت اردبیل اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه به دلیل برداشت های بی رویه آب در سفره های زیرزمینی و فشار بیش از حد به این سفره ها، تامین آب از این سفره ها در آینده با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

مهندس سلیمان زاده با بیان اینکه بیش از 50 درصد از جمعیت استان در مرکز استان (شهر اردبیل) زندگی می کنند، افزود: در حال حاضر تصفیه خانه آب اردبیل برای تامین آب این تعداد از جمعیت با حداکثر ظرفیت یعنی 1200 لیتر در ثانیه کار می کند.

وی تصریح کرد: برای تامین منابع آب شرب مرکز استان به انتقال فراحوضه ای نیاز داریم و برای انجام این کار بالغ بر 800 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

مهندس سلیمان زاده صرفه جویی روزانه یک لیوان آب در کشور را برابر با ذخیره 17 میلیون لیتر آب ذکر کرد و گفت: با صرفه جویی در منابع آب می توان با خشکسالی ها مبارزه کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه ها، انسداد چاههای غیرمجاز و استفاده از پساب برای بخش صنعت را از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای اردبیل عنوان کرد.

وی در پایان با اشاره به تشدید بحران آب و لزوم ارائه راهکارهای منطقی توسط کارشناسان به مردم اظهار داشت: به اعتقاد ما تنها با صرفه جویی 25 درصدی در مصارف آب در بخش های مختلف می توان از این بحران عبور کرد.

در پایان این نشست امام جمعه شهرهای استان سوال های مختلف خود را مطرح کردند و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل به سوالات مربوطه پاسخ داد.

کد خبر: 1161
  تاریخ خبر : 1396/04/25
  آخرین به‌روزرسانی : 1396/04/26
 رئیس اداره روابط عمومی
 1233
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 28
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 10,120
  • بازدید دیروز : 7,981
  • کل بازدید : 9,447,274
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 18:46:24
  • شناسه IP شما : 18.191.102.112

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045